יום שלישי, 19 במאי 2015

על החשיבות והתפקיד של שסתום אוויר

כאשר אנו מדמיינים את פעולתו של השסתום, רובנו חושבים על שסתום אשר שולט על נוזלים שונים. אולם, חשוב מאד לדעת, כי חלק מהשסתומים, באים לשלוט דווקא על כמות כניסת הגז לתוך הצנרת, ולא כניסה של נוזל - ובדגש כמובן, על כניסה של אוויר. בדיוק מהסיבה הזו, פיתחו שסתום מיוחד, אשר נקרא שסתום אוויר. שסתום זה כאמור, יכול לשלוט על כמות האוויר שנכנסת ויוצאת מהצנרת, במקרים שונים. יש לשים לב שמדובר על שסתום שפועל בצנרת אשר במצב רגיל, אמור להעביר נוזלים. אולם כמובן, שהנוזלים לא נמצאים תמיד בצנרת, ולא תמיד גם בלחץ זהה - ומכאן ששליטה על האוויר היא חשובה מאד. יש להבין כמובן כיצד שסתום האוויר פועל, מדוע הוא חשוב כל כך, אילו סוגים של שסתומי אוויר יש כיום, ועוד.

כל הפרטים החשובים על שסתומי אוויר



       מדוע הם נחוצים? - רואי לשאול כבר בהתחלה, מדעו יש בכלל צורך בהתקנה של שסתום אוויר במערכות שונות? הסיבה לכך היא שבכל צנרת, מרגע שנרוקן אותה מנוזלים, יתמלא אוויר באופן טבעי. כניסה לא מבוקרת של אוויר פנימה, עלולה להיות בעייתית מאד. האוויר תופס מקום - אמנם קשה לחשוב על כך, אבל זה קורה, וכאשר מדובר על אוויר בלחץ גבוה זה בעייתי מאד. כניסה לא מבוקרת של אוויר בלחץ גבוה, יוצרת מה שמכונה כיסי אוויר - כך, ברגע שנרצה להזרים נוזלים לתוך הצנרת, כיסי האוויר עלולים לתפסו מקום, ולהקשות גם על מעבר הנוזל. מעבר לכך, כמות לא מבוקרת של אוויר,  עלולה לגרום לרעידות בצנרת, פוגעת מאד ביעילות התהליך כולו וביעילות של המשאבה ומעל לכל - כיסי לחץ  אוויר, עלולים פשוט לגרום לשיתוק מוחלט של הצנרת ועצירת הזרימה כולה.  מובן שזה כמובן גם עלול לשחוק מאד את הצנרת לאורך זמן. בקיצור - יש כל כך הרבה תקלות שעלולות להיגרם, שאנו מתחילים להבין, מדוע יש צורך בשסתומים.



       כיצד שסתומי האוויר פועלים – הרעיון מאחורי שסתום אוויר הוא פשוט מאד - לשמור על כמות תקינה של אוויר בכל עת. המערכות של השסתומים מתבססות על העובדה שניתן לקבוע שכמות מסוימת של אוויר תיכנס ותצא - תוך מתן פקודה, בהתאם לכמות הנוזלים שנכנסים פנימה, ולפי מידת הלחץ.



       סוגים של שסתומי אוויר - ראוי לציין שיש שני סוגים מרכזיים של שסתומי אוויר. הסוג הראשון, הוא שסתום אוויר אשר בא לשלוט באופן ידני על כמות האוויר בצנרת. ברגע שמתקבלת פקודה להכנסת נוזל - השסתום פועל כדי להוציא את האוויר מהצנרת. ברגע שיש פקודה לסגור את הזרם של הנוזל - השסתום שמחרר אוויר פנימה. חשוב מאד לזכור שגם אם הצנרת ריקה מנוזלים כדאי לשמור על כמות תקינה של אוויר פנימה. גם צנרת ריקה מאוויר איננה טובה כי זה עלול לגרום למצב של תת-לחץ נמוך מידי שיפגע בתקינות הצנרת. הסוג השני, הוא שסתום אוטומטי. השסתום האוטומטי בא בעיקר לטפל במצב שבו נוצרים כיסי אוויר, כתוצאה מלחץ אוויר גבוה מידי. זהו שסתום שלא פועל באופן ידני אלא אוטומציה - הוא מזהה לחץ אוויר גבוה, ומשחרר אותו החוצה בצורה מבוקרת, ומאפשר כניסה לנוזל במקומו.

היכן השסתומים מותקנים? 




שסתומי אוויר נמצאים כמעט בכל צנרת, משום שתמיד יש סכנה לפגיעה של כיסי אוויר בתוכה - ולכן הם מותקנים לצד השסתומים הרגילים שדואגים לטפל בנוזלים. כמו כן, במערכות שונות שמופעלות על בסיס נוזלים וגם על בסיס גז, ניתן למצוא את השסתומים הללו. ללא השסתומים הללו, היה לנו קשה מאד להקים תשתיות מודרניות - ולכן חשוב להכיר בתרומתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה